Skip to main content

Perlekæde-broer

Pearl-Chain Bridge Technology er en ny banebrydende broløsning til motorvejsbroer baseret på Abeo’s patenterede teknologi Pearl-Chain Reinforcement, der er opfundet af Kristian Hertz, professor ved DTU Byg.

Teknologien er baseret på princippet i en perlekæde og går ud på, at man samler et antal betonelementer i den ønskede bueform, som spændes sammen med et forspændingskabel til en betonbue. Betonbuerne hejses på plads på den ønskede lokalitet og danner tilsammen den nye buebro. På den måde kan de nye perlekædebroer samles ved siden af vejen og løftes på plads, i løbet af noget der ligner en weekend. Trafikken under broen kan herefter genoptages, mens der udlægges et lag af stabiliserende fyld, og afslutningsvist kan vejbelægningen føres over lige så enkelt som ved et fast underlag.

Præfabrikerede broløsninger har det til fælles, at eventuel trafik under broen i langt mindre grad bliver forstyrret af byggeriet, hvilket, udover den samfundsøkonomiske effekt, også bidrager positivt til CO2-regnskabet grundet den reducerede kø-dannelse. Derudover vil perlekædebroerne kræve mindre vedligeholdelse og anvende færre materialer - særligt beton og armering. Alt sammen noget der bidrager til en kraftigt reduceret CO2-udledning og en lavere samlet pris.

Højteknologifonden støtter udviklingen af perlekædebroerne i et konsortium bestående af virksomhederne Abeo, Grontmij, Skandinavisk Spændbeton, Perstrup Beton Industri samt DTU Byg.

Første Perlekæde-bro på plads d. 17/3-2015   
Tirsdag d. 17/3-2015 blev en banebrydende dansk betonteknologi anvendt for første gang ved opførelsen af en ny bro med betonelementer fra Perstrup Beton Industri. Teknologien bag det nye brokoncept er baseret på noget så simpelt som principperne i en perlekæde. En række betonelementer spændes sammen med en wire og danner en stærk bue. På samme vis som når elastikken strammes i en perlekæde.  
   


Se, hør og læs om projektet via disse links:

Flere links: