Pressemeddelelse om CO2-reduktion

22. marts 2024

Reducer CO2-udledningen på dit byggeprojekt med betonelementer fra Industri Beton A/S
Industri Beton A/S har en bred palette af recepter, som medfører, at vi kan optimere CO2-udledningen på fremtidens bygninger. Som en del af IBF-koncernen arbejder Industri Beton målrettet med bæredygtighed og minimering af CO2-udledning fra vores betonelementer. I samarbejde med IBF og deres udviklingsarbejde med GGBS (Ground Granulated Blast-furnace Slag) til deres afløbssortiment, har Industri Beton testet og udviklet recepter med GGBS til betonelementer, der minimerer CO2-udledning med op til 43 %.

Projektspecifikke EPD’er
Industri Beton har nu mulighed for at skabe projektspecifikke EPD’er, der bliver udarbejdet direkte til det enkelte byggeprojekt. Derved bliver datagrundlaget og resultatet af miljøbelastningen udregnet præcist til projektet. De projektspecifikke EPD’er er en vigtig grundsten for at opnå og kunne dokumentere det optimerede klimaaftryk i det enkelte byggeprojekt. Det er også vigtigt for de bygherrer, der ønsker at få deres byggeprojekt Svanemærket eller DGNB-certificeret.

Baggrunden for de projektspecifikke EPD’er ligger i vores produktspecifikke EPD på en 200 mm massiv væg, som er baseret på et års produktion af vægelementer. En projekt-EPD øger gennemsigtigheden, så betonelementernes miljøpåvirkning er synliggjort, når bygherrer og entreprenører skal vurdere miljøbelastningen ved opførelse af nye byggeprojekter og udarbejdelse af klimaregnskaber.

Der er mulighed for at optimere på flere parametre i processen fra projektering til det færdige råhus. Det optimale er, når vi bliver involveret allerede i byggeprojektets startfase, så vi kan granske projektet i fællesskab med bygherrer, entreprenører og rådgivere og dermed lokalisere de områder, hvor det er muligt at opnå besparelser på både projektøkonomi og miljøpåvirkning.

GGBS i recepter til betonelementer
GGBS (Ground Granulated Blast-furnace Slag) er betegnelsen for formalet, granuleret højovnsslagge fra stålindustrien. Det er et restprodukt fra produktionen af stål, og det kan anvendes som erstatning for cement i betonelementproduktionen. CO2-udledningen fra GGBS er væsentligt lavere end cement, fordi de gældende regler for CO2-beregninger altid tilskriver hele CO2-udledningen fra produktionen af et produkt til selve hovedproduktet (i dette tilfælde stål). Når GGBS erstatter cement i betonelementproduktionen, reduceres CO2-udledningen simultant med mængden af cement.

Transport i fase A4
Industri Beton producerer på fire lokationer i Danmark og har dermed fordel af, at vi kan levere med kort transportafstand, som både giver økonomiske og miljømæssige fordele med et lavere CO2-aftryk. Se vores grafik på et transport-eksempel.

Om Industri Beton A/S
Industri Beton A/S leverer alle typer betonelementer til byggeriet, både til nye byggeprojekter, til renovering og til ombygning. Vi tilbyder totalleverancer af komplette råhuse - inkl. projektering og montage. Vi har stor erfaring med at levere til DGNB-certificerede og Svanemærkede byggerier.

Vi producerer også elementer til anlæg, infrastruktur, tanke og landbrug.

Industri Beton er en del af IBF-koncernen, som er en af Danmarks største producenter af betonvarer og fabriksbeton.

Kontakt for yderligere information
Karsten Sandal